Galoppövning

Fick rida en superbra övning när jag tränade för Erica sist som jag tänkte dela med mig av. I torsdags när jag red lille M så utvecklade jag övningen lite extra genom att lägga till fler övergångar och tempoväxlingar - se bilden nedan.
Originalövningen som jag red på träningen innehöll bara fattningen av förvänd, avbrott till trav istället för mellangalopp på nästa långsida och sedan bara trav långsidan ner. Började torsdagens pass med att rida övningen på det sättet, men M kändes så himla fin och ambitiös att jag bestämde mig för att avancera. Resultatet blev både tryck och lösgjordhet och han var en fröjd att trava av efteråt! Bra styrketräning och dessutom så ökas elasticiteten och nyanserna i galoppen.
 
Övergångarna medför att hästen blir uppmärksam, samtidigt som ryggningen hjälper till att få hästen på bakbenen. Att använda en volt för att göra övergången från mellan- till samlad galopp är dessutom ett bra sätt för att inte "fastna" för länge i förhållningen, istället fokuserar man på att svänga och vända med sig yttersidan för att få volten balanserad och jämn.  Förvänd galopp är dessutom väldigt lösgörande och stärkande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0