Fina hästpojkar!

Fortsätter att lära känna hästarna på Hippo och det är fantastiskt trevligt. Idag hade jag blivit tilldelad två gentlemän att motionera, var iväg först en sväng på morgonen och red den ena. Sen jobb 12-16 och efter det tillbaka för att rida den andra.

Började morgonen på en vallack vid namn Lord Vilhelm, 8 år gammal. Eftersom det är igångsättning så blev det bara skritt och trav i ca 30 minuter. Han var urtrevlig att rida och man fick verkligen kvitto direkt när man gjorde rätt, en riktigt skvallerbytta! Innan jag hade fått honom fram till handen och fått honom att jobba ordentligt genom kroppen så hade han väldigt ponnytrippig trav, men när jag hittade sätesbromsen och kunde rida med "sytrådstyglar" - jäklar vilken schvung det blev då! Väldigt lik Hosse att rida, kul att kunna applicera metoder som fungerar på honom även på en annan häst.


Lord Vilhelm

På kvällen blev det dags att lära känna Max Marco, en 16-årig vallack som i typen och personligheten påminde väldigt mkt om min favorit i hela världen - Tuffen! Förstå min lycka att under en och samma dag få sitta på inte mindre än två hästar som är precis som mina bägge favoritpojkar, fast i lite annorlunda utförande :)

Max var även han en mycket trevlig läromästare med väldigt sund relation till bettet. Gick väldigt snabbt att etablera en lätt men stadig kontakt. Vi jobbade i ca 30 minuter med skolor, serpentiner och övergångar i skritt och trav och det är verkligen så roligt att sitta på en erfaren häst! Gör man rätt så gör de rätt, bara jag satte mig i position i skolorna så gjorde han dem i princip av sig själv. En annan sak jag gillar med äldre hästar är att de har tålamod att invänta kommando, ger man dem en uppgift så fortsätter de med den tills man ber om någonting annat. Gamm-hästar är bäst :)


Max Marco


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0