Banan- och chokladsmulpaj

Introducerar nu en ny kategori i bloggen - recept!

Jag hade två bananer som låg och skruttade hemma och det kändes så himla onödigt att slänga dem. Så jag hittade detta recept på cafét och slängde ihop en utsökt paj :)

Ingredienser:
4 dl vetemjöl
1 krm salt
150 gr smör (kallt)
1 1/4 dl socker
200 gr choklad (mörk eller ljus)
2-3 mogna-övermogna bananer

1. Blanda mjöl och salt i en skål
2. Använd händerna och smula ner smöret i mjölblandningen. Fördela tills det blir en grynig massa.
3. Blanda ner sockret i grynmassan
4. Hacka chokladen och skär bananerna i skivor
5. Häll hälften av smuldegen i en form, sedan banan- och chokladbitarna ovanpå. Häll över resten av smuldegen och avsluta med lite chokladbitar på toppen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40-45 min.

Till min paj använde jag 200 gr smör, eftersom jag inte tyckte att smeten blev nog grynig. Hade dessutom bara två bananer, tror 3 hade blivit för mkt till den runda formen jag använde. Blev iaf väldigt gott, sött men inte för sötsliskigt :)


Mumma!

Kommentarer
Postat av: karin

Moas bogg, det har ajg missat fram til nu.

2011-09-21 @ 12:35:38
Postat av: Madeleine

Dude! Åt den där smulpajen sist jag var på biblocaféet. Provade också att göra den hemma - göttit :)

Förresten, kul att du har börjat blogga igen :D

2011-09-22 @ 22:01:06
URL: http://lipstickallsmearedout.blogspot.com/
Postat av: Erika

Här sitter jag, nytränad och lite småtrött. Men så läser jag detta, att du har en ny kategori som heter RECEPT, och tror att jag ska smälla av. Måste läsa flera gånger för att se om jag verkligen läste rätt ;)Men, än är undrens tid inte förbi och jag är stolt över dig (tillochmed mer stolt än chockad). Puss!

2011-10-10 @ 18:39:53
URL: http://erikaeklundd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0