Dressyrtävling

Dagen spenderades i Råneå på dressyrtävling. Åkte iväg tidigt (!) på morgonen med lektionshästen Tigran som jag tidigare bara startat på en klubbdressyr med allt annat än önskvärda resultat. Detta ledde såklart till att jag ville åka iväg utan att ha några högre förväntningar på honom och mig själv, men efter flitig drillning i mental träning och positivt tänkande av min ridinstruktör Eva-Lena så höll jag skenet uppe och intalade mig själv att vi minsann skulle sopa banan med de andra. Bakom det positiva tänket måste jag dock erkänna att förväntningarna låg i botten för att hålla eventuell besvikelse till ett minimum. Tigran visade sig dock vara en riktigt gentleman på tävlingsplatsen och en showoff som trivdes som fisken i vattnet med att visa upp sig på tävlingsbanan.

Första klassen vi red var en LC:2 och vi lyckades skramla ihop 64,64%. Domarens kommentar: "Flott uppvisning! Trevlig häst som rör sig bra och avspänt. God takt och balans. Något emot handen i vissa övergångar. Väl ridet!"
Fick dessutom 7:or på gångarter, sits och hållning och korrektheten - grymt nöjd tjej!

Flytet höll i sig även under resten av dagen och till nästa klass som var en LB:1 så red vi ihop 62,03%. Domarens kommentar: "Lydigt och prydligt ridet. Glimtar till ibland, synd på "små missar". Korta upp tygeln - din hand kommer ofta i sadeln/på låret." 7:or på gångarter och korrektheten.
Jag måste medge att jag förstår att hon petar på min tygellängd eftersom jag rider Tigran med väldigt låg hand, men det uppfyller faktiskt ett syfte. Eftersom han inte är starkast i världen och därför inte fixar att gå i hög form och i samling så anpassar jag min hand efter den form han faktiskt går i. Om jag istället skulle korta tyglarna och höja handen så skulle tygeln få fel inverkan eftersom linjen från armbågen till bettringen inte skulle bli rak utan bruten. Hennes kritik hade varit befogad ifall det varit ett LA program där man kräver att hästen ska gå i LA-form, men jag tycker inte att det passade in i LB.

Kontentan av dagens insatser blev iallafall en tredjeplacering i LC och i LB hamnade vi precis utanför placering (7a av 22 med 6 placerade). Jag ingick dessutom i Piteåalliansens division III-lag och vi vann lagomgången. Tiger fick alltså två rosetter och fick springa två ärevarv - vilket han tyckte var grymt roligt :)


  
Nöjt ekipage efter bägge prisutdelningarna!



Charmigaste laget! För att citera Kristina Alderheim: "En nordsvensk, en fjording, en liten unge på en gammal häst och en lektionshäst"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0