Sluta med volter

Idag red jag min sista måndagslektion med min dressyrspecialgrupp. Fick rida på senaste tillskottet Zaranka, en stor brun valack som är 8 år och ca 175 i manken. Han var väldigt lätt i handen och det var därför lite svårt att få en äkta kontakt i tyglarna, men när han väl kom fram till handen var han mkt trevlig! Rör sig lagomt och är väldigt lugn, snäll och känslig för säteshjälper, en väldigt trevlig häst att rida. På schemat för dagen stod sluta och volter.

Som uppvärmning skrittade vi hästarna och kollade av styrning på långa tyglar. Sedan travade vi fram i remontsits på volterna och även på fyrkantsspåret i lättridning. Redan från början gav Z en väldigt fin känsla, men jag fick jobba på ett tag för att få honom fram till handen och få honom i en lång och låg form utan att knäppa av i nacken och gå bakom handen.

Sedan började vi med själva övningen som vi huvudsakligen red i skritt. På ena långsidan red vi en 6-metersvolt i hörnet och sedan sluta efter långsidan ur hörnet. Vid mitten lade vi en 10-metersvolt och fortsatte sedan med sluta till lite innan nästa hörn. Kortsidan red vi som en båge eller en stor halvvolt och på motsatt långsida jobbade vi med halter vid de röda kryssen.

Eva-Lena var osäker på hur mkt skolor Z gått sedan tidigare, så jag jobbade endast med flacka slutor och kortare sträckor. Fick jobba rätt mkt med ledande yttertygel och bara hitta lite tvärning och flyt, när han skötte sig bra och böjde sig fint avbröt jag och berömde. Lite stret innan han förstod vad vi höll på med men bitvis så flöt det på mkt bra. Eftersom han inte är så stark och van vid att jobba med skolor så fokuserade jag mer på att vara noggrann med min egen sits och position och det fungerade mkt bra. Vi varvade övningen med att sitta ner och trava efter fyrkanten och då var han kalasfin! Fin i formen, lagom bjudning och bra kontakt, jag kunde bara sitta och njuta med stilla hand :)

Vi avslutade med att trava av på volterna i remontsits och sen skritta av och han verkade väldigt nöjd efter passet. Känns lite sorgligt att avsluta min rutin, att spendera måndagskvällen på PRK. Men nu är det nya tag och det är inte omöjligt att jag börjar rida lektioner i Umeå, bara för att det är så nyttigt att rida för någon. Dessutom siktar jag ju på att hitta mig en fin medryttarhäst :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0